top of page

אברהם: חנוכה, רמדאן וחג המולד?!?


הכותרת יכולה לעצבן, אז אני מזמין אותך למסע של כמה דקות, בהן נבין במה מדובר.

נחבר בין פרשת השבוע, המצב הביטחוני, ועוד כמה נקודות מעניינות


קראנו השבת בפרשת לך-לך על שינוי שמו של אברם לאברהם. אני מצטט פוסט שקראתי הבוקר בדף הפייסבוק של פרופסור חגי משגב:


השם "אברם" הוא שם המורכב משורש עם סיומת מ"ם, כמו השמות אבים, בלעם, עמרם ועוד. השורש "אבר" פירושו כנראה "חזק", וממנו גם "אביר" וגם שמאבר, שמככב גם הוא בפרשה.

החלפת השם מאברם לאברהם מעתיקה את מרכז הכובד של שמו מהעוצמה והשלטון ליצירה ולפוריות, ומצד שני להכלה (רהאם בערבית* פירושו המון; אברהם - אב המון).


*כשפה שמית, ערבית יכולה להאיר על משמעויות של שפות שמיות אחרות כגון עברית וארמית, כידוע.


אברהם הוא "אב המון גויים" ולמעשה, המאבקים הגדולים בעולם הם בין הדתות המונותאיסטיות שבאות מאברהם: יהדות, נצרות ואסלאם. כישראלי וכיליד העיר העתיקה בירושלים, אני מבין את המתחים האלה מתוך ילדותי ברחובות העיר המקודשת לשלושת הדתות. וזה מביא אותנו לכותרת שפרופוקטיבית שבחרתי בה.


אני מאמין שאברהם אבינו הוא המפתח להתקדמות לקראת שלום במזרח התיכון. הכינוי "הסכמי אברהם" מבוסס על הנחת היסוד הזו. כבני אברהם - יצחק וישמעאל - עלינו למצוא את הבסיס המשותף שיש לנו כדי לעשות שלום.

מסיבה זו הרבה ישראלים לומדים עברית מדוברת, רק כך אפשר באמת להבין מה קורה במזרח התיכון. אני מודה ששנה של שיעורי עברית מדוברת לא הפכו אותי לדובר עברית, והדרך ארוכה. אבל זה עוזר כשיש כיתוב ערבי בכל פינה, לפחות אני מתאמן על הקריאה אם לא על הדיבור.


קראתי ספר נפלא בשם "אברהם: מסע לליבם של שלוש אמונות (יצא לאור באנגלית ב-2005)" שנכתב בידי ברוס פיילר. זאת כהכנה לסיור שאני מדריך במוזיאון ישראל בשם "המסע של אברהם: מהמזרח הקדום למזרח התיכון". קישורים לסיור למטה, עם הודעה והפתעה מיוחדת (ראו סרטון למעלה).

תרגום חופשי שלי מדף המכירה באמזון: "במסע האקטואלי, פרובוקטיבי ומרומם, הסופר רב-המכר ברוס פיילר מחבר Walking the Bible, מתחקה אחר האדם שבלב שלושת הדתות המונותאיסטיות-והמאבקים המסוכנים ביותר כיום.

"בזמן בו העולם שואל "האם הדתות יכולות להסתדר?" דמות אחת בולטת בתור האב המשותף של יהודים, מוסלמים ונוצרים. אדם אחד מחזיק את המפתחות לפחדים העמוקים ביותר שלנו–ולאפשרות של איחוי וריפוי. האדם הזה הוא אברהם".


הספר פותח בתיאור ליל שישי בעיר העתיקה, נר שישי של חנוכה, רמדאן, וערב חג המולד. הוא מתאר בפרוטרוט כיצד כל בני הדתות מתכוננים לתפילות ולחגיגות שלהם, וגם איך חלקם חוששים ממה השני יעשה. היהודי מפחד מאלימות ערבית, המוסלמי מפחד מהטרדה יהודית, וכו'. ברם, לשלושתם אב אחד משותף לכאורה - אב המון גויים.


מה שלא מסופר בספר זה על המקום בו פיילר התארח לסעודת ליל שבת. זה היה בבית הוריי, ברובע היהודי. אני הייתי תלמיד בישיבה תיכונית, והוריי אמרו לי שחבר של אבא, הארכיאולוג פרופ' אבנר גורן מגיע עם אורח שכותב ספר על התנ"ך. מאוחר יותר אמא שלי סיפרה שפיילר לא הכיר כלל את הסיפור שכמעט כל ילד בארץ מכיר מהגן: על האוהל של אברהם ושרה שהיה פתוח לארבע רוחות השמיים כדי להכניס אורחים מכל מקום.


חדש!!!

אני רוצה להזמין אתכם למסע של אברהם, שם נחלוק סיפורים, רעיונות ודיונים על המסע הפיסי והרוחני של האב המייסד שלנו, אברהם אבינו; סיור בן כשעתיים במוזיאון ישראל, וגם בפעם הראשונה - כסיור עצמאי באפליקציה בשם Dguide. את האפליקציה אפשר להוריד באייפון או אנדרואיד, ואת הסיור אפשר לרכוש בקישור הזה - או למטה.


שימו לב ללו"ז של הסיורים הציבוריים במוזיאון ישראל ובהמשך גם במוזיאון ישראל. הרבה מהם כבר מפורסמים בלו"ז, ואני אכתוב עליהם עוד בפרסומים הקרובים. אני גם מתחיל סידרה לילדי חינוך ביתי (חנ"ב) שאפשר להצטרף עליה, וזה מתחיל רשמית ביום שלישי הבא 15.11.22 בשעה 11:00 בבוקר. הרשמה מראש או בביט/פייבוקס עם שליחת פרטים אליי.


שבוע טוב!


נחליאל שה-לבן

"ההוא מהמוזיאון"











Комментарии


bottom of page