לפרשת מטות תשפ"ד
החיסול של בכירי חמאס וחיזבאללה הוביל לתגובות מעורבות, לפחות אם נשפוט לפי הממים שצצים ברשת: מצד אחד "בִּנְפֹ֣ל אֹֽ֭ויִבְךָ אַל־תִּשְׂמָ֑ח וּ֝בִכָּשְׁלֹ֗ו אַל־יָגֵ֥ל לִבֶּֽךָ" (משלי כד, יז). מצד שני "יִשְׂמַ֣ח צַ֭דִּיק כִּי־חָזָ֣ה נָקָ֑ם" (תהילים נח, יא).
ובכל זאת, אפשר להנות מהיופי הפואטי כאשר גמולו של הרשע מגיעה עם הומור. אחרי הכל, זה מה שכנראה שכנע את יתרו לבוא לעם ישראל - "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי־גָדוֹל ה' מִכָּל־הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם" (שמות יח, יא). במילים אחרות "ראיתי הרבה אלילים בחיים שלי, ולאף אחד מהם אין חוש הומור".
הרי הסיבה שמואב שכרו את מדין לקלל את ישראל, זה בגלל שעם ישראל כחם בפיהם, ובלעם כוחו בפה. תחשבו איזה צחוק זה כאשר שרי מואב שומעים אותו צועק על האתון "לוּ יֶשׁ־חֶרֶב בְּיָדִי כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ" (כב, כט). אבל הסוף המר שלו, הוא שהוא נהרג בחרב במלחמת מדין: "וְאֶת־מַלְכֵ֨י מִדְיָ֜ן הָרְג֣וּ עַל־חַלְלֵיהֶ֗ם אֶת־אֱוִ֤י וְאֶת־רֶ֨קֶם֙ וְאֶת־צ֤וּר וְאֶת־חוּר֙ וְאֶת־רֶ֔בַע חֲמֵ֖שֶׁת מַלְכֵ֣י מִדְיָ֑ן וְאֵת֙ בִּלְעָ֣ם בֶּן־בְּעֹ֔ור הָרְג֖וּ בֶּחָֽרֶב" (לא, ח).
ועל זה נאמר, כל המוצא דבר קללה מפיו…
בלעם, שראה בעצמו "נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי־אֵ-ל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן מַחֲזֵה שַׁ-דַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם׃", מוצא את סופו בתור קוסם בעלמא. וְאֶת־בִּלְעָם בֶּן־בְּעוֹר הַקּוֹסֵם הָרְגוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל בַּחֶרֶב אֶל־חַלְלֵיהֶם׃ (יהושע יג, כב)
לענייננו. ב-1967 חשף צוות חפירות הולנדי מבנה מקדש בתל דיר עלא שבידדן, בעמק סוכות (בתמונה למטה). אפשר לראות את המקום מכביש 90 בנסיעה צפונה. על הריצפה נמצאו כמה שברי סיד במצב גרוע, ועליהם היה כתוב בדיו שחור ואדום. השימור והשחזור של הכתובת שנמצאה היו קשים במיוחד, ואין הסכמה על איך לקרוא את הכל. אבל יש מספיק חלקים קריאים שאפשר להרים גבה ואולי אפילו ליפול מהכיסא.
אגב, הכתיבה על סיד מעניינת, כי בני ישראל מצווים לכתוב את התורה באופן הזה: "וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד, וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת־כָּל־דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דברים כז, ב-ג)
הכתובת קשה לפענוח, ויש בה כמה שברים שעדיין חלוקים על איך לחבר אותם, כאשר כל הצעה גוררת קריאה מאוד שונה של הטקסט. זכיתי לראות את הכתובת בשנת 1999 כאשר ביקרתי במוזיאון בעמאן. אבל הקריאה למטה היא הצעה משופרת, שטוענת שהשחזור במוזיאון הוא שגוי. (מתוך: פרופ' שמואל אחיטוב, הכתב והמכתב, אסופת כתובות מארץ-ישראל ומממלכות עבר הירדן מימי בית-ראשון,או באנגלית Echoes from the Past: Hebrew and Cognate Inscriptions from the Biblical Period)
הכתובת בכתב עברי קדום, ולגבי השפה - אני אתן לכם לקרוא ולהחליט. נקרא רק את חמשת השורות הראשונות, כי יש כמה עשרות שורות. שימו לב לדגשים:
[זנה .] ספר [. ב]לעם [. בר בע]ר . אש . חזה . אלהן [.] הא [.] ויאתו . אלוה . אלהן . בלילה [.ויאמרו . ל]ה
כמשא . אל . ויאמרו ל[בלע]ם . בר בער . כה . יפעל [--]א אחראה . אש . ל[---------]עת
ויקם . בלעם . מן . מחר[ת--------]ל . ימן ר[בן----------]ה . ול יכ[ל . אכל . ויצ]ם [.] ובכ
ה . יבכה . ויעל . עמה . אלוה . וי[אמרו .] לבלעם . בר בער . לם תצם [ו]תבכה? ויא
מר להם: שבו אחוכם מה שד[ין יפעלו], ולכו ראו פעלת אלהן…
לכתובת קוראים "כתובת בלעם" או "כתובת דיר עלא". עכשיו אתם יודעים למה.
ועכשיו לתוכן: באיזו שפה זה בכלל כתוב? התשובה? עד היום לא יודעים.
מבלי להיכנס לפרטי פרטים, זה ברור שזה משהו בין עברית לארמית, כמו "בלעם בר בעור" במקום "בן בעור". אבל ייתכן וזו שפה בפני עצמה. התיארוך של הכתובת הוא פחות או יותר זמן גלות עשרת השבטים, או קצת לפני. גם פה אין הסכמה רחבה, אבל זה מאוחר בכמה מאות שנים מזמנו של בלעם. אפילו לא יודעים מי כתב את זה, איזו תרבות או עם? (בגלל הגלות האשורית)
שמתם לב לדימיון לבלעם מהתורה? איש חוזה אלוקים, שה' נגלה אליו בלילה. הוא קם למחרת בבוקר, ובוכה לה'. הוא מדבר גבוהות "לכו ראו פעולת אלקים".
אז…מה לדעתכם עושה כתובת שמציינת נבואה כלשהי של בלעם, או קללה של בלעם, על סיד, במקדש?
אין לי תשובה על זה. אבל אם ננסה לענות מתוך גישה מסורתית-שמרנית אני יכול לשער מה הכיוון. אם בלעם הוא באמת המקביל למשה רבנו, באומות העולם, אז צריך להניח שיש הקבלות: את תורת משה כותבים בסיד, ואת תורת בלעם כתבו בסיד.
משה רבנו אפילו התפלל וביקש שלא תשרה שכינה באומות העולם (ברכות ז ע"א), כלומר - שצריך לעצור את בלעם. נושא מרתק מאוד, שאולי נפתח בהזדמנות אחרת.
בדיוק ברגע שזה מתממש, בלעם מנבא על העתיד של ישראל, על ההצלחות, ואפילו על מלך המשיח, או...בר כוכבא?!?
וְעַתָּה הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים׃ וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר וּנְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן׃ נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי־אֵל וְיֹדֵעַ דַּעַת עֶלְיוֹן מַחֲזֵה שַׁ-דַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם׃ אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל־בְּנֵי־שֵׁת׃ (במדבר כד, יד-יז)
שווה לקרוא את הרמב"ם הל' מלכים יא, א: אַף בְּפָרָשַׁת בִּלְעָם נֶאֱמַר וְשָׁם נִבֵּא בִּשְׁנֵי הַמְּשִׁיחִים. בַּמָּשִׁיחַ הָרִאשׁוֹן שֶׁהוּא דָּוִד שֶׁהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד צָרֵיהֶם. וּבַמָּשִׁיחַ הָאַחֲרוֹן שֶׁעוֹמֵד מִבָּנָיו שֶׁמּוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל [בָּאַחֲרוֹנָה] וכו'...
אפילו רבי עקיבא היה דורש את הפסוק של בלעם:
עֲקִיבָה רִבִּי הָיָה דוֹרֵשׁ דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב. דָּרַךְ כּוֹזִבָּא מִיַּעֲקֹב. רִבִּי עֲקִיבָה כַּד הֲוָה חֲמִי בַּר כּוֹזִבָּה הֲוָה אֲמַר. דֵּין הוּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא.(ירושלמי תענית ד, ה:יג)
Comments