לפרשת קרח תשפ"ד
רעש תקשורתי! חדשות מטלטלות! תגליות מרעישות!
רעידות אדמה הן מאורע מטלטל, משהו שמשנה את הסדר הטבעי, שמכריח אותנו להתייחס ולהגיב. המילה העתיקה לרעידת אדמה היא רַעַשׁ, כמו בתפילת ימים נוראים "מִי בָרַעַשׁ, וּמִי בַמַּגֵּפָה".
ואם כבר עוסקים בפרשת קרח, בה האדמה בלעה את עדת קרח, חשבתי לעסוק קצת בנושא של רעידות אדמה בשני מובנים. א. רעידת אדמה בתנ"ך, ב. רעש תקשורתי על תגליות חדשה ו-מרעישה, שקשורה לרעידות אדמה.
הנביא עמוס הוא בן תקופתו של הושע, יואל וישעיהו, ו-עוזיהו מלך יהודה, סבא-רבא של חזקיהו המלך. בימי עוזיהו היתה רעידת אדמה באזורנו, והיא היתה כל כך מפורסמת, שכולם הכירו אותה בתור "הרעש".
דִּבְרֵ֣י עָמ֔וֹס אֲשֶׁר־הָיָ֥ה בַנֹּקְדִ֖ים מִתְּק֑וֹעַ אֲשֶׁר֩ חָזָ֨ה עַל־יִשְׂרָאֵ֜ל בִּימֵ֣י ׀ עֻזִיָּ֣ה מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֗ה וּבִימֵ֞י יָרָבְעָ֤ם בֶּן־יוֹאָשׁ֙ מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֔ל שְׁנָתַ֖יִם לִפְנֵ֥י הָרָֽעַשׁ׃ וַיֹּאמַ֓ר ׀ ה' מִצִיּ֣וֹן יִשְׁאָ֔ג וּמִירוּשָׁלִַ֖ם יִתֵּ֣ן קוֹל֑וֹ וְאָֽבְלוּ֙ נְא֣וֹת הָרֹעִ֔ים וְיָבֵ֖שׁ רֹ֥אשׁ הַכַּרְמֶֽל׃ (עמוס א, א)
הנביאים מבינים שהרעש הוא הדרך שבו הקב"ה מעביר מסר. המסר המרכזי של עמוס, הושע, ישעיהו - הוא על השחיתות של המעמד הגבוה: "כִּ֗י בְּי֛וֹם פָּקְדִ֥י פִשְׁעֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל עָלָ֑יו וּפָֽקַדְתִּי֙ עַל־מִזְבְּח֣וֹת בֵּֽית־אֵ֔ל וְנִגְדְּעוּ֙ קַרְנ֣וֹת הַמִּזְבֵּ֔חַ וְנָפְל֖וּ לָאָֽרֶץ׃ וְהִכֵּיתִ֥י בֵית־הַחֹ֖רֶף עַל־בֵּ֣ית הַקָּ֑יִץ וְאָבְד֞וּ בָּתֵּ֣י הַשֵּׁ֗ן וְסָפ֛וּ בָּתִּ֥ים רַבִּ֖ים ה'. שִׁמְע֞וּ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה פָּר֤וֹת הַבָּשָׁן֙ אֲשֶׁר֙ בְּהַ֣ר שֹֽׁמְר֔וֹן הָעֹשְׁק֣וֹת דַּלִּ֔ים הָרֹצְצ֖וֹת אֶבְיוֹנִ֑ים הָאֹמְרֹ֥ת לַאֲדֹֽנֵיהֶ֖ם הָבִ֥יאָה וְנִשְׁתֶּֽה׃ (עמוס ג,יד-ד,א)
הרעש הוא הדבר שמיישר קו, ומשווה קטון וגדול. אי אפשר לברוח מאיתני הטבע, והקב"ה משתמש בטבע כדי להעניש וללמד לקח: "שבעה מיני פורענויות באין לעולם. על שבעה גופי עבירה" (פרקי אבות ה:ח-ט)
ועכשיו לרעש התקשורתי
ישנה בדיחה בקרב הארכיאולוגים של מרכז מבקרים עיר דוד. כדי לצייר כיצד נראו חומות ירושלים בימי דוד ושלמה, צריך לדעת הרבה מאוד. אבל יש דברים שאנחנו לא יודעים. ממצאים חדשים מתגלים ומשנים את הציור. כאשר מתגלים ממצאים חדשים, ומתקנים את הציור, תהליך יקר וארוך שעובר ועדות ואישורים ובירוקרטיות - והציור החדש נתלה בעיר דוד - הוא כבר שגוי! זו בדיחה של חוקרים, אבל המציאות היא שכל הזמן המפה משתנה.
ועכשיו נדבר על "החומה הרחבה" בעיר העתיקה. את החומה הזו מזהים כ"חומת חזקיהו", אותה הכין בתור ביצורים לקראת פלישת סנחריב מלך אשור בשנת 701 לפנה"ס. אני גדלתי על החומה הזו, והילדות שלי קשורה מאוד לחומה הזו. תמיד אהבתי לטפס על המעקה, לרדת את המדרגות ולטפס על החומה. מי שביקר באתר בשנה האחרונה שם לב לבנייה האינטנסיבית באתר. הופכים אותו לאתר מבקרים עם מולטימדיה, בנו טיילת שאפשר באופן רשמי להתקרב לחומה, ותלו שלטים, והאתר אמור להיפתח לציבור סביבות חנוכה.
וכמו שהבדיחה אומרת… לאחרונה נעשה מחקר חדשני ומהפכני ביותר, שנתן תאריך חדש לחומה. רגע, מה???
ארכיאולוגים וגיאולוגים מסוגלים לראות עדות של רעידת אדמה קדומה. אפשר לראות, למשל, הרבה כלים מנופצים, קירות שבורים ואז איזשהו יישור אדמה ובנייה של חומה חזקה יותר על החומות שנהרסו. במהלך מחקר מעניין מאוד שפורסם ממש לפני מספר חודשים, והוא משלב בין תיארוך של חומר אורגני שהיה מתחת לשכבת החורבן מהרעש, הבינו שהחומה הזו נבנתה בימי עוזיהו, אחרי הרעש.
מבלי להיכנס לפרטי הפרטים, זה נראה ברור ש"החומה הרחבה", שהיא המשך של חומת עוזיהו, כנראה נבנתה 60 שנה לפני חזקיהו. זה גם מסביר את חוסר הממצאים הטיפוסיים לתקופת חזקיהו בחפירות של החומה הרחבה. בקיצור, משנות ה-70 ועד היום לא תלו שלט רשמי של "חומת חזקיהו". ועכשיו שהשקיעו עשרות אלפי שקלים בזה - גילינו שכנראה זו לא החומה של חזקיהו. באסה.
אינני בא להכריע בתיארוך החומה הרחבה באופן החלטי, אבל הנושא בהחלט בדיון, והממצאים החדשים והמחקר החדשני - הם אכן כותרות. אפשר לומר - רעידת אדמה תקשורתית - מחקרית - תנכ"ית - תיירותית -כלכלית. הנושא בדיוק כרגע, ואני לפחות מצפה בכיליון עיניים לשמוע לאן הדיון הזה יילך. משער לעצמי שזה יהיה הנושא המרכזי בכנס השנתי של מחקרי עיר דוד, ב-4.9.24. בינתיים, מומלץ תמיד לקחת את המסקנות שלנו על העבר בערבון מוגבל, כי מי יודע איזה תגליות מרעישות נגלה!
Comments