top of page

תפילה לשלום נבוכדנאצר?!

לפרשת בחוקותי תשפ"ד


רוב ההיסטוריה שלנו היא גלות. אין ספק שהגלות עשתה את חותמה על תודעתנו, לטוב ולרע. אני רוצה לבחון את הרגעים הראשונים שלנו בגלות, איך הגענו לשם, מה המסר, ומה הארכיאולוגיה מספרת לנו על כך?


בפרשת בחוקותי יש דגש על הקללות שיפקדו את העם אם לא ישמרו את השמיטה, ובשיאן - גלות: וְהָאָרֶץ֩ תֵּעָזֵ֨ב מֵהֶ֜ם וְתִ֣רֶץ אֶת־שַׁבְּתֹתֶ֗יהָ בָּהְשַׁמָּה֙ מֵהֶ֔ם וְהֵ֖ם יִרְצ֣וּ אֶת־עֲוֺנָ֑ם…וְאַף־גַּם־זֹ֠את בִּֽהְיוֹתָ֞ם בְּאֶ֣רֶץ אֹֽיְבֵיהֶ֗ם לֹֽא־מְאַסְתִּ֤ים וְלֹֽא־גְעַלְתִּים֙ לְכַלֹּתָ֔ם לְהָפֵ֥ר בְּרִיתִ֖י אִתָּ֑ם כִּ֛י אֲנִ֥י ה' אֱלֹקיהֶֽם׃ (כו, מג-מד)


גלות בבל היא הגלות הראשונה, זו שהכריחה את ממלכת יהודה למצוא פתרונות להישרדות רוחנית ללא הארץ והמלכות. משם בעצם נגזרת המילה "יהדות". נקודה למחשבה: ממלכת ישראל גלתה קרוב ל-140 שנה לפני ממלכת יהודה, ולהם לא היתה אפשרות להתארגן וליצור "ישראליות". כלומר, לא היתה הנהגה מרכזית בגולה כדי לקבוע נוסח תפילה, ברכות, קריאת התורה ומנהגים, כמו אלה שאפשרו לשארית ממלכת יהודה לשרוד 2,000 שנה בגלות. זה נובע, בין היתר, מצורת ההגלייה של אשור - פיזור וערבוב מגמתיים של הגולים, לעומת זו של בבל - יישובן של הגולים במקום אחד מוגדר.


כלומר, גלות בבל הכשירה את עם ישראל להישרדות בִּֽהְיוֹתָ֞ם בְּאֶ֣רֶץ אֹֽיְבֵיהֶ֗ם. תקופתו של ירמיהו רווייה בניסיונות לעצור את הגלות, למנוע את הכיבוש הבבלי של ירושלים. נביאי שקר זועקים ברחובות ירושלים "למרוד במלך בבל!" המלך יהויקים וצדקיהו כורתים ברית עם מצרים השכנה, בתקווה להדוף את הפלישה הבבלית. הברית עם פַּרְעֹ֨ה חׇפְרַ֤ע (ירמ' מד, ל) גרמה לנבוכדנאצר לעלות על ירושלים למצור (בשבוע שעבר הראנו את כרוניקה בבלית מס. 5 העוסקת בזה). יהויקים מת בזמן המצור, ויהויכין יורשו עושה את הבלתי נתפס - הוא נכנע למלך בבל:


וַיֵּצֵ֞א יְהוֹיָכִ֤ין מֶֽלֶךְ־יְהוּדָה֙ עַל־מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל ה֣וּא וְאִמּ֔וֹ וַעֲבָדָ֖יו וְשָׂרָ֣יו וְסָֽרִיסָ֑יו וַיִּקַּ֤ח אֹתוֹ֙ מֶ֣לֶךְ בָּבֶ֔ל בִּשְׁנַ֥ת שְׁמֹנֶ֖ה לְמָלְכֽוֹ׃ וְאֵת֩ כׇּל־אַנְשֵׁ֨י הַחַ֜יִל שִׁבְעַ֣ת אֲלָפִ֗ים וְהֶחָרָ֤שׁ וְהַמַּסְגֵּר֙ אֶ֔לֶף הַכֹּ֕ל גִּבֹּורִ֖ים עֹשֵׂ֣י מִלְחָמָ֑ה וַיְבִיאֵ֧ם מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֛ל גֹּולָ֖ה בָּבֶֽלָה׃ (מ"ב כד, יב-טז)

Pharaoh Apries - The Metropolitan Museum of Art, Public Domain
פרעה חפרע. מאת: מוזיאון המטרופוליטן, נחלת הכלל

גָּלוּת הֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר

גלות יהויכין נקראת גָּלוּת הֶחָרָשׁ וְהַמַּסְגֵּר. המשמעות הפשוטה היא בעלי מלאכה, אנשי מקצוע. חז"ל מבינים שמדובר בהנהגה רוחנית, מה שמתאים להמשך הפסוק "הכל גיבורים עושי מלחמה" במובן הרוחני-הישרדותי (סנהדרין לח ע"א). אין ספק שגלות יהויכין הכשירה את הקרקע לגל השני של הגלות - בימי צדקיהו - ואפשרה את בנייתה של קהילה יהודית בגולה לאלפי השנים הבאות. הארכיאולוגיה מספרת לנו קצת על הגולים האלה, ובאופן מפתיע - על גורלו של יהויכין. 


לפני שנראה מה עלה בגורל יהויכין, נקרא את המסר של ירמיהו אל הגולים: כֹּ֥ה אָמַ֛ר ה' צְבָא֖-וֹת אֱלֹקי יִשְׂרָאֵ֑ל לְכָל־הַ֨גּוֹלָ֔ה אֲשֶׁר־הִגְלֵ֥יתִי מִירוּשָׁלִַ֖ם בָּבֶֽלָה׃ בְּנ֥וּ בָתִּ֖ים וְשֵׁ֑בוּ וְנִטְע֣וּ גַנּ֔וֹת וְאִכְל֖וּ אֶת־פִּרְיָֽן׃ קְח֣וּ נָשִׁ֗ים וְהוֹלִידוּ֮ בָּנִ֣ים וּבָנוֹת֒ וּקְח֨וּ לִבְנֵיכֶ֜ם נָשִׁ֗ים וְאֶת־בְּנֽוֹתֵיכֶם֙ תְּנ֣וּ לַֽאֲנָשִׁ֔ים וְתֵלַ֖דְנָה בָּנִ֣ים וּבָנ֑וֹת וּרְבוּ־שָׁ֖ם וְאַל־תִּמְעָֽטוּ׃ וְדִרְשׁ֞וּ אֶת־שְׁל֣וֹם הָעִ֗יר אֲשֶׁ֨ר הִגְלֵ֤יתִי אֶתְכֶם֙ שָׁ֔מָּה וְהִתְפַּֽלְל֥וּ בַעֲדָ֖הּ אֶל־ה' כִּ֣י בִשְׁלוֹמָ֔הּ יִהְיֶ֥ה לָכֶ֖ם שָׁלֽוֹם׃ (ירמיהו כט, ד-ז)


הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת (אבות ג, ב) נולד פה, מסתבר. תארו לכם: בבית הכנסת בבבל אמרו "מי שברך" למלך נבוכדנאצר! אבל זו האמת. נבוכדנאצר הוא עבד ה' (ירמיהו מג, י), הוא שהביא למימוש הקללה בפרשת בחוקותי. והפתרון הוא לא להתייאש בגלות ולאבד תקווה, אלא לבנות ולהיבנות, לספוג את מה שיש לגלות הזו לתת לנו כדי שנוכל ליישב מחדש את הארץ. ואכן, נמצאו תעודות הממחישות את דברי ירמיהו.


תעודות אל-יָהוּדוּ (Al-Yahudu) 

גולי יהודה התמקמו במקום שנקרא 'אל יהודו' (בבלית: עיר יהודה'). כדברי ירמיהו, הם בנו בתים, סחרו והתרבו. אוצר של כ-200 תעודות בכתב יתדות, עם חתימה עברית פה ושם, מספרות לנו על חיי המסחר של היהודים בבבל. הלוחות מתוארכות ע"פ שנות המלך, משנתו ה-15 של נבוכדנאצר, ועד מלכות אחשוורוש. בתעודות מופיעות שמות של עשרות יהודים, כמו: פלאיהו בן ידעיהו, רפאיהו בן ישא-אל, שלמו בן חנן, מיכיהו בן סמכיהו, ואף נשים כגון: שַׁרְבַּיָה בת זבו, יָפָה־יָהוּ, יְהוֹחֵן.


אכן: אַף־גַּם־זֹ֠את בִּֽהְיוֹתָ֞ם בְּאֶ֣רֶץ אֹֽיְבֵיהֶ֗ם לֹֽא־מְאַסְתִּ֤ים וְלֹֽא־גְעַלְתִּים֙ לְכַלֹּתָ֔ם לְהָפֵ֥ר בְּרִיתִ֖י אִתָּ֑ם כִּ֛י אֲנִ֥י ה' אֱלֹקיהֶֽם.


ב-2017 התעודות הוצגו בתערוכה "ירושלים שהייתה בבבל" במוזיאון ארצות המקרא. חלקן עדיין מוצגות שם.


גורל יהויכין

ספר מלכים נחתם עם סיפור הבא:


וַיְהִי֩ בִשְׁלֹשִׁ֨ים וָשֶׁ֜בַע שָׁנָ֗ה לְגָלוּת֙ יְהוֹיָכִ֣ין מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֔ה בִּשְׁנֵ֤ים עָשָׂר֙ חֹ֔דֶשׁ בְּעֶשְׂרִ֥ים וְשִׁבְעָ֖ה לַחֹ֑דֶשׁ נָשָׂ֡א אֱוִ֣יל מְרֹדַךְ֩ מֶ֨לֶךְ בָּבֶ֜ל בִּשְׁנַ֣ת מׇלְכ֗וֹ אֶת־רֹ֛אשׁ יְהוֹיָכִ֥ין מֶלֶךְ־יְהוּדָ֖ה מִבֵּ֥ית כֶּֽלֶא׃ וַיְדַבֵּ֥ר אִתּ֖וֹ טֹב֑וֹת וַיִּתֵּן֙ אֶת־כִּסְא֔וֹ מֵעַ֗ל כִּסֵּ֧א הַמְּלָכִ֛ים אֲשֶׁ֥ר אִתּ֖וֹ בְּבָבֶֽל׃ וְשִׁנָּ֕א אֵ֖ת בִּגְדֵ֣י כִלְא֑וֹ וְאָכַ֨ל לֶ֧חֶם תָּמִ֛יד לְפָנָ֖יו כׇּל־יְמֵ֥י חַיָּֽיו׃ וַאֲרֻחָת֗וֹ אֲרֻחַ֨ת תָּמִ֧יד נִתְּנָה־לּ֛וֹ מֵאֵ֥ת הַמֶּ֖לֶךְ דְּבַר־י֣וֹם בְּיוֹמ֑וֹ כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיָּֽו׃ (מ"ב כה, כז-ל)

רשימת הקניות ליהויכין ובניו ושבויי יהודה
Staatliche Museen zu Berlin, Vorderasiatisches Museum, VAT 16283 Weidner 1939: Texts B and C; Borger 1975: 92; Pedersón 2005a; Pedersen 2005b: nos 1.97, 1.99, pl. 60

אָמֵל מְרֹדַךְ או בכינויו המקראי אֱוִיל מְרֹדַךְ, היה בנו ויורשו של נבוכדנצר השני. כבר מתחילת מלכותו הפגין סבלנות וכבוד כלפי המלכים הכבושים מתחתיו, וזה נתן תקווה לגלות יהודה. בשער אשתר בבבל, נמצאו תעודות מנהליות של הממלכה, וביניהן - תעודה משנתו ה-13 של נבוכדנאצר. היא נמצאת כיום במוזיאון בברלין, יחד עם שער אשתר המפואר (בתמונה): 30 ליטר (שמן) ליהויכין, מלך יהו[דה]

½2 ליטר עבר 5 בני[ו] של מלך יהודו

4 ליטר עבור 8 היהודאים, ½ ליטר לכל אחד


אהבתם? רוצים לשאול או להוסיף? יש לכם הגיגים בנושאי ארכיאולוגיה, תנ"ך והיסטוריה? צרו איתי קשר, ובע"ה תוכלו להופיע בפוסט הבא.

Comments


bottom of page